2.11.2013

Sateinen kekri - Regnig allhelgonadag - Rainy Halloween

Kahden viikon tauon jälkeen oli hauska soutaa saareen, vaikka taivas näytti synkältä ja ehdinkin rantaan kuvaamaan ennen sadetta. Ensimmäiset pisarat putoilivat vasta palatessani työhuoneelle. Tällä kertaa sain seurakseni naapurini Kalle Haapalan, joka ihasteli Meripelastuksen veneiden muodostamaa paraatia saaren eteläpuolella. Se on kuulemma joka syksyinen purjehduskauden virallinen päätös. Viereisen Uunisaaren ponttonisillan ilmestyminen on varmin merkki talvikauden alkamisesta, ja siihen on vielä kaksi viikkoa aikaa. Sen jälkeen odotellaankin sitten jäitä.

Efter en paus på två veckor var det roligt att ro till ön, trots att himlen var mörk och jag hann faktiskt videofilma innan regnet. De första dropparna kom först när jag redan var på väg tillbaka till mitt arbetsrum. Den här gången fick jag med mig min granne Kalle Haapala, som beundrade Sjöräddningens båtar och deras parad söder om ön. Det lär vara den offentliga avslutningen på seglingssäsongen varje höst. Pontonbron till Ungsholmen här intill är ändå det säkraste tecknet på att vintersäsongen börjar, och tills dess är det ännu ett par veckor. Därefter är det bara att vänta på isen.

After a break of two weeks rowing to the island was nice, despite the darkening sky, and I managed to do the videoing before the rain. The first raindrops were falling only when I returned to my studio. This time I had my neighbour Kalle Haapala for company, who admired the parade formed by the boats of the boats of the Maritime Search and Rescue to the south of the island. They say it is the official ending of the sailing season each autumn. The pontoon bridge to the neighbouring Uunisaari Island is nevertheless the surest sign of the winter season beginning, and there are two more weeks to go until then. After that we just have to wait for the ice.

Keinussa / I gungan / In the swing: Kalle Haapala