9.4.2013

Vielä kerran jään yli - Ännu en gång över isen - Once More Across The Ice

En silti uskalla väittää, että tämä olisi ollut viimeinen kerta, kun kuljin jään yli jalan tänä keväänä, sillä jää oli edelleen hyvässä kunnossa viime päivien yöpakkasten ansiosta. Eli turhaan arastelin sunnuntaina kun käännyin takaisin matkalla saareen. Mutta tilanne voi muuttua nopeastikin. Niin kai ihmiset sanoivat myös historiallisina nälkävuosina, kun kevät ei vaan ikinä tullut. Näin tuumimme Pekka Luhdan kanssa, jonka tällä kertaa sain houkuteltua keinuun.

Jag vågar trots allt inte påstå att dethär var den sista gången jag tog mig över isen till fots i vår, för isen var fortfarande i gott skick tack vare de kalla nätterna nyligen. Jag var alltså ängslig i onödan på söndagen då jag vände tillbaka på vägen till ön. Men situationen kan ändras snabbt. Jag antar det var vad folk sade även under de historiska hungeråren, då det helt enkelt aldrig blev vår. Så funderade vi med Pekka Luhta som jag lyckades locka till gungan denhär gången.

In any case I would not dare say this was the last time this spring that I walked across the ice, since the ice still looked good due to cold nights recently. So my cautiousness last Sunday was groundless when I turned back half way to the island. The situation, however, can change quickly. Something like that people probably said when the spring never arrived during the historical hunger years. That is what we thought with Pekka Luhta, whom I persuaded to come to the swing this time.

Keinussa / I gungan / In the swing : Pekka Luhta